27 maj 2009

Klicka för bättre bild.

Jag samlar på biblar. Japp, sant. Jag är inte speciellt troende eller så, men jag samlar på gamla böcker och allra helst biblar.
Det är nästan som att man KÄNNER historien i dom. Dessutom tycker jag gamla ting är himla vackra. Så mycket finare än alla dessa plastprodukter som finns idag.
TUR att det finns loppisar för oss pryltokiga! :)

Här är iaf en liten del av min bibelsamling. De flesta har jag hittat på loppisar, och i mormor o morfars gamla uthus. Eller, egentligen är det faktiskt huset som morfar växte upp i, o hans pappa innan det.
Att gå in där är som att ställa sig i en tidmaskin. Mycket står kvar som det gjorde då. Med bord och stolar, kamin och spis, krybburkar i plåt, bibeln bredvid sofflocker, osv. Jättehäftigt!


Iaf, på bilden högst upp till vänster är det en pytteliten "bok-ram" i plåt och öppnar man den ligger det massor av lösa sidor med ett citat på varje papper. Hur gammal vet jag ej, men nån generation iaf.

På bilden uppe till höger står några av biblarna från samlingen. Jag har med dem i inredningen härhemma för jag tycker de är så vackra och verkligen andas historia!
Här står de på en gammal stege i vardagsrummet som jag målat vit.

Bilden längst ned är en närbild på den uppslagna bibeln högst upp. Den är ända från år 1809! Texten är sååå vacker i den. Men ganska svårläst. De hade ju inte riktigt samma skriftspråk som vi har idag. Men desto roligare :)


0 kommentarer:

Skicka en kommentar